Widzenia mistrza Hieronima

Widzenia mistrza Hieronima

Autorzy: Łukasz Gołębiewski

Wydawnictwo: Burda Książki

Kategorie: Kryminał / sensacja Powieść historyczna

Typ: e-book

Formaty: EPUB MOBI

Ilość stron: 320

Cena książki papierowej: 34.90 zł

cena od: 15.90 zł

Powieść magiczna z elementami sensacyjnymi, której akcja dzieje się w późnym średniowieczu w Holandii. Jest 1490 rok. W mieście rodzinnym malarza Hieronima Boscha zamordowana zostaje w bestialski sposób młoda dziewczyna. Podejrzewa się, że udział w zabójstwie mogły mieć demoniczne moce. Śledztwo w sprawie zabójstwa prowadzi Jan de Vries, były papieski bibliotekarz i tajny sługa biskupa de Bourbon, któremu podlega miasto. Wspomaga go mistrz Wenneker, pochodzący z Schiedam alchemik, który podróżuje wraz z kotką Dipterą. A trop wiedzie do ponurego zamczyska Mesen, w którym z czarną magią eksperymentuje książę Orly.

Sensacyjna akcja, osadzona w realiach epoki, przetykana jest wizjami Hieronima Boscha, które są plastyczną, ale też społeczną i religijną interpretacją jego niezwykłego malarstwa. Bosch jest głównym bohaterem tej powieści, nie tylko przez jego obrazy-wizje, ale też bezpośrednio uczestniczy w zdarzeniach. Większość drugoplanowych bohaterów, to postaci historyczne. Narracja odnosi się do miejsc i zdarzeń, a także dzieł literackich i plastycznych z końca XV wieku.

Copyright for this edition © 2015 by Burda Publishing Polska Sp. z o.o. Spółka Komandytowa

Copyright for the text © 2015 by Konrad Gaca

Burda Publishing Polska Sp. z o.o. Spółka Komandytowa

02-674 Warszawa, ul. Marynarska 15

Dział handlowy:

tel. (48) 22 360 38 38

fax (48) 22 360 38 49

Sprzedaż wysyłkowa:

Dział Obsługi Klienta, tel. (48) 22 360 37 77

Redakcja:

Aleksandra Kiełyczykowska

Korekty:

Redaktornia.com

Projekt graficzny okładki i makiety oraz skład i łamanie:

Paweł Panczakiewicz/PANCZAKIEWICZ ART.DESIGN – www.panczakiewicz.pl

Zdjęcie na I stronie okładki:

Agnieszka Kozłowska

Redaktor prowadząca:

Agnieszka Radzikowska

Redaktor techniczny:

Mariusz Teler

Zdjęcia potraw:

Agnieszka Kozłowska

Zdjęcia metamorfoz:

Agnieszka Kozłowska i archiwa prywatne

ISBN: 978-83-8053-008-9

Wszelkie prawa zastrzeżone. Reprodukowanie, kopiowanie w urządzeniach przetwarzania danych, odtwarzanie w jakiejkolwiek formie oraz wykorzystywanie w wystąpieniach publicznych – również częściowe – tylko za wyłącznym zezwoleniem właściciela praw autorskich.

www.burdaksiazki.pl

Skład wersji elektronicznej:

Virtualo Sp. z o.o.

Spis treści

Wstęp

PrzepisyŚniadaniaBułeczki serowe

Jabłkowo-orzechowy ryż brązowy

Jajko zapiekane z pomidorem na bułce fit

Kanapka fit

Kasza jaglana z pomidorem i czosnkiem

Naleśniki biszkoptowe z suszoną żurawiną

Omlet ze szpinakiem i pieczarkami

Owsiane ciasteczka z bakaliami

Owsianka orzechowa

Pasta z pstrąga i masła cytrynowego z pieczywem chrupkim i rukolą

Frittata z cukinią i cząbrem

Jajka po benedyktyńsku

Jajka po florencku

Roladki ze schabu z żółtym twarożkiem i kiełkami lucerny

Dietetyczne jajka faszerowane kurczakiem

Szaszłyki z piersi indyka i grillowanego bakłażana

Pieczywo chrupkie żytnie z żurawiną

Borówkowa granola

Pasta z ciecierzycy z pomidorami i rukolą

ObiadyRisotto z cytrusowym kurczakiem

Makaron razowy z kurczakiem i zielonym pesto

Makaron razowy z krewetkami i pomidorkami

Krem z pokrzywy

Krem z pieczonej dyni z imbirem i rozmarynem

Filet z kurczaka w jogurcie naturalnym z salsą paprykowo-gruszkową

BeefBurger

Calzone bolognese

VeggieBurger

Risotto z pieczoną papryką

Polędwica wołowa w sosie maltańskim z grillowanymi szparagami

Pierogi z kaczką, pomarańczą i jabłkiem

Wieprzowy warkoczyk na kaszy pęczak z sosem grzybowym

Warzywne calzone

Pieczony łosoś w sosie pomarańczowo--imbirowym z brązowym ryżem, sałatką z awokado i roszponką

Sałatka z grillowanym kurczakiem i grejpfrutem

Szaszłyk z kurczaka z jarmużem i topinamburem

Kopytka bez ziemniaków

Pierś kurczaka z nadzieniem chrzanowo-czosnkowym i papryką

KolacjeDorsz zapiekany z czerwonym pesto i pieczoną papryką

Frittata z kurkami i kurczakiem

Frittata z twarogiem, papryką i cukinią

Jajka faszerowane krewetkami

Jajka faszerowane twarożkiem z curry i czerwoną cebulą

Łosoś na duszonych warzywach

Omlet z czosnkowym kurczakiem i cukinią

Rolada z łososia faszerowana szpinakowym twarożkiem

Sojowa sałatka z pomidorem, cebulą, papryką i sosem koperkowym

Grillowane krewetki na sałatce

Pieczony łosoś na frytkach marchewkowych z ketchupem paprykowym

Zapiekany dorsz w grillowanej cukinii przewiązany porem na ketchupie pomidorowo-paprykowym

Suflet z pstrąga z cytrynową bezą

Szaszłyki z pikantnej cielęciny na carpaccio z surowego buraka i selera

Pulpeciki z dorsza na salsie marchewkowo-porowej

Dietetyczna lasagne z piersią z kurczaka

Jajko z salsą pomidorowo-paprykową

Koktajl z krewetek i awokado

„Alaser”, czyli ser gotowany na parze

DeseryCzekolada z orzechami i żurawiną

Cytrynowy spoom

Kruche ciasteczka z malinami

Kuleczki owsiane z kokosem

Legumina orzechowa z musem truskawkowym

Mleczko kawowe

Naleśniki z brzoskwiniami i sosem waniliowym

Pudding jaglany z jabłkiem

Sernik pomarańczowy z kaszą manną

Suflet waniliowy

Sorbet na carpaccio z gruszki pieczonej z anyżem i cynamonem

Kakaowe torciki bezowe

Truskawki z czerwonym pieprzem, rozmarynem i jogurtem miętowym

Granita melonowo-miętowa

Dietetyczny deser z musem z kaki

Pomarańczowa panna cotta z syropem pomarańczowym

Lodowe orzeźwienie

Kokosowo-truskawkowy pudding chia

Budyń z mleka sojowego z posypką migdałowo-kakaową i suszoną żurawiną

Metamorfozy

Metamorfozy on-line

Metamorfozy trenerów-motywatorów

Tabele kaloryczne

Hotel Gaca Spa

Wszystkie rozdziały dostępne w pełnej wersji książki.

Wstęp

Ilu z nas chce się zdrowo odżywiać, ale nie starcza nam pomysłów i czasu, by zacząć to robić? Myślicie, że przygotowanie zdrowych dań jest pracochłonne i wymaga drogich składników? A może obawiacie się, że życie fit jest smutne i monotonne? Zapewniam Was, że jest wręcz przeciwnie! Dzięki tej książce postaram się Was przekonać, że zdrowy styl odżywiania to fantastyczna przygoda! I to nie tylko od święta, ale na co dzień: na śniadanie, obiad, kolację czy deser.

Dlaczego warto zadbać o to, co jemy? Zdrowe jedzenie jest wspaniałym lekiem, ale trzeba wiedzieć, jak je zastosować. Mądre żywienie przekłada się na lepsze samopoczucie. Jedząc zdrowo, ładujemy nasze wewnętrzne akumulatory, dostarczamy materiału do regeneracji, pomagamy naszemu ciału w zapobieganiu licznym chorobom i ich leczeniu.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak wspaniały wpływ na nasze zdrowie ma rezygnacja z soli i cukru oraz unikanie smażonych potraw. Dlatego zachęcam Was do przełamania przyzwyczajeń. Nie trzeba wiele wysiłku, by doskonale doprawić dania ziołami. Desery bez cukru tylko zyskują na smaku. A co ze smażeniem? Daniami z tej książki udowodnię Wam, że inne proste techniki sprawią, że Wasze posiłki będą o wiele smaczniejsze.

Zadbajmy również, by fit-dania były nie tylko zdrowe, lecz także smaczne i ładnie się prezentowały. Niech cieszą zarówno obpdniebienie, jak i oczy. Jedzenie powinno być frajdą!

Zachęcam Was do wspólnego gotowania w stylu fit, bo to jeszcze lepsza zabawa. Zaprośmy do niej naszych bliskich i przyjaciół. Cieszmy się, zrelaksujmy i zadbajmy o zdrowie! Sam także lubię wspólne gotowanie i dlatego do przygotowania przepisów, które znalazły się w tej książce, zaprosiłem osoby zainspirowane pierwszą częścią „Kuchni FIT”. Czytelnicy i znani polscy blogerzy przygotowali wspaniałe zdrowe propozycje, które są dostępne dla każdego z nas. Przepisami na fit-potrawy podzielił się z nami również szef kuchni hotelu GACA SPA, który otworzyłem niedawno w Kazimierzu Dolnym. Zapraszam tam wszystkich chcących zadbać o swoje zdrowie.

Składniki użyte do dań przedstawionych w książce są powszechnie dostępne i wcale nie kosztują kroci. Sekret tkwi bowiem nie w wyszukiwaniu wymyślnych składników, ale w odpowiednim dobraniu tych, które towarzyszą nam na co dzień, i wyeliminowaniu tego, co nam szkodzi. Starałem się też, by przepisy były na tyle proste, aby każdy mógł je przygotować bez konieczności spędzenia w kuchni całego dnia.

Cieszy mnie każda osoba, która przekona się do zdrowego stylu życia. Zacznijmy właśnie od mądrego odżywiania. Jestem pewien, że dzięki takim posiłkom będziemy mieli więcej energii na aktywność fizyczną, a lepsze samopoczucie dopomoże w podjęciu wyzwań, dotyczących zarówno naszego zdrowia i kondycji, jak i innych sfer życia.

Mam nadzieję, że moja książka skłoni Was do zadbania o codzienne posiłki i przekona, że warto zmienić swoje nawyki żywieniowe. To także idealna propozycja dla osób po wyprowadzeniu z diety, które realizowały program GACA SYSTEM i zakończyły już ostatni etap odchudzania. Osoby, które chcą się na poważnie wziąć za odchudzanie, powinny sięgnąć po te dania dopiero po zakończeniu redukcji wagi. Przygodę ze zdrowym stylem życia należy zacząć od GACA SYSTEM, korzystając z GACA CENTRUM lub z największej platformy odchudzania on-line – gacasystem.pl. Tam otrzymacie wszelką pomoc. Proszę pamiętać, że w trakcie odchudzania moi pacjenci otrzymują indywidualnie opracowane programy dietetyczne.

Zapraszam do lektury i życzę smacznego!

Legenda do ikonek występujących przy potrawach

poprawia myślenie, korzystnie oddziałuje na układ nerwowy

korzystnie wpływa na układ krwionośny

poprawia funkcjonowanie narządu wzroku

wzmacnia kości i stawy

składniki zawarte w posiłku poprawiają odporność

reguluje pracę układu pokarmowego

pomaga w regeneracji mięśni

Przepisy

Śniadania

Przepisy Kuchni

Konrada Gacy

Bułeczki serowe

SKŁADNIKI

• ser biały chudy, 130 g

• mąka orkiszowa, 130 g

• proszek do pieczenia, 1,5 łyżeczki

• jajko, 1 szt.

• cynamon do smaku

WYKONANIE

Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i cynamonem. W dużej misce ucieramy jajko z serem i powoli dodajemy mąkę, cały czas wyrabiając ciasto. Gdy wszystkie składniki połączą się w gładką masę, formujemy małe bułeczki i przekładamy je na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Bułeczki pieczemy w 200°C przez 20–25 minut.

Jabłkowo-orzechowy ryż brązowy

SKŁADNIKI

• ugotowany ryż brązowy, 100 g

• jabłko, 0,5 szt.

• płatki migdałów, 1 łyżka

• drobno pokrojone orzechy włoskie, 1 łyżka

• miód gryczany, 2 łyżeczki

• cynamon, 0,5 łyżeczki

WYKONANIE

Jabłko obieramy, drobno kroimy i dokładnie mieszamy z cynamonem. Do naczynia nakładamy ryż, posypujemy orzechami, migdałami i jabłkiem, polewamy miodem.

Jajko zapiekane z pomidorem na bułce fit

SKŁADNIKI

• mąka orkiszowa, 450 g

• otręby pszenne, 100 g

• woda, 1 szklanka

• drożdże instant, 14 g

• oliwa z oliwek, 1 łyżka

• płatki lniane, 1 łyżka

• płatki górskie, 1 łyżka

• pestki dyni, 1 łyżka

• jajko, 1 szt.

• masło bez soli, 15 g

• pomidor, 1 duży plaster

• rukola, 1 mała garść

• posiekany koperek, słodka papryka, pieprz czarny do smaku

WYKONANIE

Masło dokładnie łączymy z posiekanym koperkiem, słodką papryką i pieprzem. Mąkę, drożdże, otręby, oliwę i wodę o temperaturze około 45°C umieszczamy w misce. Zagniatamy 10 minut, po czym odkładamy na 30 minut do wyrośnięcia. Z ciasta formujemy bułki i posypujemy je płatkami i pestkami. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 160°C i pieczemy przez 20 minut. Po wypieczeniu przekrawamy bułkę na pół, smarujemy wcześniej przygotowanym masłem i kładziemy na blasze do pieczenia. Na wierzchu bułki układamy plaster pomidora i rukolę. Na patelnię beztłuszczową wbijamy jajko i ścinamy jego spód, następnie bardzo delikatnie przekładamy je łopatką na rukolę i całość wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180°C. Pieczemy do momentu, kiedy jajko całkowicie się zetnie.

Kanapka fit

SKŁADNIKI

• filet z kurczaka, 100 g

• masło bez soli, 15 g

• czosnek, 0,5 ząbka

• pomidor, 2 plastry

• rukola, 1 mała garść

• posiekana natka pietruszki, pieprz czarny do smaku

Składniki na bułkę

• mąka orkiszowa, 450 g

• otręby pszenne, 100 g

• woda, 1 szklanka

• drożdże instant, 14 g

• oliwa z oliwek, 1 łyżka

• płatki lniane, 1 łyżka

• płatki górskie, 1 łyżka

• pestki dyni, 1 łyżka

WYKONANIE

Filet z kurczaka delikatnie rozbijamy do uzyskania grubości około 0,5–1 cm. Wrzucamy na patelnię grillową i podsmażamy z obu stron. Odkładamy na bok. Miękkie masło mieszamy z pieprzem, natką pietruszki i czosnkiem przeciśniętym przez praskę, po czym odkładamy do lodówki, żeby stwardniało. Teraz czas na bułki. Mąkę, drożdże, otręby, oliwę i wodę o temperaturze około 45°C umieszczamy w misce. Zagniatamy 10 minut, po czym odkładamy na 30 minut do wyrośnięcia. Z ciasta formujemy bułki i posypujemy je płatkami i pestkami. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 160°C i pieczemy przez 20 minut. Po wypieczeniu przekrawamy bułkę na pół, smarujemy wcześniej przygotowanym masłem, na to kładziemy grillowany filet, plastry pomidora i rukolę. Doprawiamy pieprzem.

Kasza jaglana z pomidorem i czosnkiem

SKŁADNIKI

• kasza jaglana, 50 g

• czosnek, 1 ząbek

• pomidor, 150 g

• bazylia, 6 listków

• tymianek, 2 gałązki

• pieprz czarny do smaku

WYKONANIE

Kaszę przelewamy wrzątkiem i gotujemy według instrukcji podanej na opakowaniu. Pomidora parzymy wrzątkiem, obieramy ze skórki i drobno kroimy. Do kaszy dodajemy pomidora i posiekane zioła z czosnkiem. Całość dokładnie mieszamy i doprawiamy pieprzem.

Naleśniki biszkoptowe z suszoną żurawiną

SKŁADNIKI

• jajka, 4 szt.

• mąka orkiszowa, 2 łyżki

• mleko, 150 ml

• cukier brzozowy, 2 łyżki

• suszona żurawina, 1 garść

WYKONANIE

Mleko mieszamy z mąką. W miseczce ubijamy białka na sztywną pianę, a żółtka z cukrem. Łączymy żółtka i żurawinę z mąką i mlekiem, po czym delikatnie dodajemy pianę z białek, cały czas mieszając. Na suchą patelnię wylewamy niewielkie naleśniki i smażymy z obydwu stron.

Omlet ze szpinakiem i pieczarkami

SKŁADNIKI

• jajka, 2 szt.

• szpinak, 30 g

• pieczarki, 20 g

• masło bez soli, 1 łyżeczka

• gałka muszkatołowa, 2 szczypty

• czosnek, 1 ząbek

• pieprz czarny do smaku

WYKONANIE

Do miski wbijamy jajka, dodajemy sparzony wrzątkiem szpinak, pokrojone drobno pieczarki i przyprawy. Dokładnie mieszamy. Na delikatnie rozgrzaną patelnię wrzucamy masło i rozpuszczamy je. Na tak przygotowaną patelnię wlewamy jajka ze szpinakiem i pieczarkami. Czekamy, aż jajka się zetną, i przewracamy na drugą stronę. Smażymy jeszcze kilka minut.

Owsiane ciasteczka z bakaliami

SKŁADNIKI

• płatki owsiane, 50 g

• rodzynki, 15 g

• suszone morele, 10 g

• woda, 2 łyżki

• miód gryczany, 4 łyżki

• migdały, 2 łyżki

WYKONANIE

Orzechy i bakalie bardzo drobno kroimy. Wszystkie składniki przekładamy do miski i dokładnie mieszamy. Z powstałej masy formujemy małe płaskie ciasteczka i układamy je na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Całość pieczemy przez 50 minut w 150°C. Odstawiamy do wystygnięcia.

Owsianka orzechowa

SKŁADNIKI

• płatki owsiane, 3 łyżki

• jogurt naturalny, 4 łyżki

• pistacje prażone bez soli, 1 łyżka

• orzechy włoskie, 1 łyżka

• suszone jagody goji, 1 łyżka

• posiekana mięta, 0,5 łyżeczki

WYKONANIE

Płatki owsiane zalewamy wrzątkiem i odstawiamy, aby spęczniały. Orzechy i pistacje siekamy i mieszamy z jogurtem, miętą i jagodami goji. Płatki odsączamy z nadmiaru wody i mieszamy z wcześniej przygotowanym jogurtem.

Pasta z pstrąga i masła cytrynowego z pieczywem chrupkim i rukolą

SKŁADNIKI

• filet z pstrąga bez ości, 100 g

• rukola, 1 mała garść

• pieczywo chrupkie wieloziarniste, 2 kromki

• masło bez soli, 60 g

• sok z 0,5 cytryny

• pieprz czarny, posiekany koperek do smaku

WYKONANIE

Pstrąga myjemy, suszymy i pieczemy w temperaturze 160°C przez 12 minut, po czym rozdrabniamy. Miękkie masło przekładamy do miski razem z pstrągiem. Dodajemy sok z cytryny. Doprawiamy pieprzem i koperkiem. Całość dokładnie mieszamy i odstawiamy do lodówki, żeby masło stwardniało. Kromkę pieczywa smarujemy pastą, na wierzchu kładziemy rukolę.

Przepisy szefa kuchni GACA SPA

Emila Sojko

Frittata z cukinią i cząbrem

SKŁADNIKI

• duże jajka, 2 szt.

• mleko 2%, 4 łyżki

• cukinia, 40 g

• cebula, 20 g

• jogurt naturalny, 1 łyżka

• posiekany szczypiorek, 1 szczypta

• cząber, pieprz czarny do smaku

WYKONANIE

Do małego naczynia żaroodpornego wbijamy jajka i roztrzepujemy je z mlekiem, cząbrem i pieprzem. Na patelnię grillową wrzucamy pokrojoną w plastry cukinię i cebulę. Po podsmażeniu kroimy je drobno i dodajemy do naczynia z jajkami. Całość pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180°C około 20 minut, aż jajka się zetną. Gotowe danie polewamy łyżką jogurtu wymieszanego ze szczypiorkiem.

KSIĄŻKI TEGO AUTORA

Widzenia mistrza Hieronima Kobiety to męska specjalność Rynek książki w Polsce 2012. Dystrybucja Rynek książki w Polsce 2009. Wydawnictwa Rynek Książki w Polsce 2009. Dystrybucja Rynek książki w Polsce 2011. Wydawnictwa 

POLECANE W TEJ KATEGORII

Ukryta sieć. Cokolwiek wybierzesz. Tom 1 Nie otwieraj oczu Czapkins Siostry Alienista Zamęt